2014. szeptember 14., vasárnap

Bryggen, azaz Bergen régi negyede

Az első, teljes nap Bergenben.

Reggel fantasztikus reggeliben volt részem. A Terminus hotelben szállunk meg, ami egy régi hotel. Tegnap morogtam, hogy ilyen pici és puritánul berendezett fürdőszoba hogyan lehet egy négycsillagos hotelben és különben is. Ma reggel azonban a reggeli közben duplaszorosan megbocsájtottam a szállodának a fürdőszobát, teszek rá, hogy kicsi, mert ilyen ellátást reggelire én még soha, sehol, semmilyen szállodában nem tapasztaltam.

Zsolt a fantasztikus meleg reggelinek örült, van bab, rántotta, kolbász, virsli, főtt paradicsom.
Mindketten örültünk a mesés felvágottaknak, sonka, szalámi, pástétom. Sajtok, és különleges, francia sajtok is. Rengetg zöldség, paradicsom, paprika, uborka, savanyúságok. És a gyümölcsök! Dinnye, ananász, eper, szőlő, egzotikus gyümölcssaláta. Bevallom, a zöldsegek és gyümölcsök már kicsit hiányoztak, amióta Skandináviában vagyunk, azóta kevés zöldség-gyümölcsben volt részünk.
A kenyerek fantasztikusak és külön, kis péksütemények vannak, igazi croissant, vaníliástekercs, csokirúd, goffri. És persze igazi, facsart gyümölcsléminden mennyiségben.

Rengeteget ettünk, nagyon jólesett. Aztán utána beültünk a szálloda szalonjába, egy igazi, angol stílusban berendezett nagy terembe, a kandalló elé, a két legnagyobb fotelbe. Ott olvasgattunk. Aztán dél felé elindultunk a városba.

Kezdtük a turistainformációnál, holnap megyünk majd a Sognefjordhoz, hajókirándulás, aztán visszafele vonat.

Bergenen és Norvégián is érződik egy angolos hatás:

Bergen és a Hanza

Ma megnéztük Bergen régi, Hanza részét, Bryggent. Bergent kb 1000 éve alapította egy viking király, abból a célból, hogy kereskedelmi központ legyen, észak és Európa között. Már előtte is kereskedelmi lerakat volt itt, ezért gondolta, ez praktikus lenne. Első perctől kezdve exportáltak szárított halat mindenhová. Bergen volt Norvégia első és a 19. századig legnagyobb városa, a mai napig Norvégia legnagyobb kikötője és halexportjának központja.

A Hanza városrészben németek laktak, több száz evvel ezelőtt volt egy paktum a város és a Hanza szövetség között, hogy ide költözhetnek németek és kereskedhetnek, Bergen meg kereskedhet a Hanza városokkal. Ez a Hanza rész Bryggen, ahol a történelmi városrész van.

Ez a híres házsor, a kikötő másik végéből fotózva.
Alant itt a másik fotón pedig a házak közelről. Itt látszik, hogy életben is olyan, mintha a házak eldőlnének, sréhen állnak.
Rajtam is látszik, a napon meleg van, kb 27 fok, simán lehet rövidujjúban lenni.